Kiégés vagy burnout szindróma

Móra Barna írása

A kiégés – azaz mikor belül halott vagy 

A kiégés vagy divatos nevén burnout szindróma, az a kedvezőtlen stresszhatások miatt kialakult tartós állapot, amikor az ember érzelmileg, fizikailag, és mentálisan is kimerült. 

Mikor arra készültem hogy megírjam ezt a cikket, rengeteget olvastam a témában, és a legtöbb helyen túlbonyolítják. Annyira tudományosnak akarnak tűnni, hogy a végén, egy átláthatatlan, száraz, unalmas szöveggel találkozik az olvasó. 

Én igyekszem egy kicsit emberibb maradni. 

(De akár úgy is felfoghatjuk, hogy most lefordítom azokat emberi nyelvre.)  

A kiégés tünetei, a kiégés jelei

A lényeg, hogy a kiégés bárkit elérhet, most kiemelhetném hogy az orvosokat, pedagógusokat, szociális munkásokat gyakrabban érinti, viszont nem statisztikákért jöttél. Ha mégis akkor sajnos nem tudok velük szolgálni.  

Okozhatja még megfelelő kontroll hiánya, tehát, hogy nem kapsz elég visszajelzést azzal kapcsolatban amit csinálsz, hosszú távon fokozott érzelmi megterhelés, és egyensúlyvesztés.  

Bár az utóbbi inkább okoz elesést mint kiégést. 😁 

Sokszor a kiégést úgy állítják be, hogy a munka következménye, de a kiégés gyakran a magánéletből származik. Alapvetően semmi köze a munkához, az emberekhez van köze. Mivel az emberek az életül majd egyharmadát munkával töltik, amit gyakran nem is szeretnek, ezért először munkával kapcsolatban figyelték meg.  

Fontos megjegyezni, hogy egy rossz párkapcsolatban, vagy bármilyen egyéb kapcsolatban is ki lehet égni!  

A kiégést öt szakasza: 

1. “Idealizáció szakasza”  

Erre a szakaszra jellemző, hogy az egyén (mostantól Géza) túlzottan lelkes, és mindent belead hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa.  

Gondoljunk bele! Ez olyan mintha Géza egy kocsi lenne, ami hirtelen akar gyorsulni és ezért kipörög a kerék. Később akár fel is gyullad, és KIÉG. 🙂

Többnyire ha új vagy egy munkahelyen, akkor a lehető legjobb oldaladat akarod mutatni, emiatt még ne menj pszichológushoz! 

2. “A realizmus szakasza” 

Ebben a részben Géza rájön, hogy nem minden rózsaszínű, hogy neki sem fog sikerülni mindent jobbá tenni. 

Kevésbé lelkes, tudja hogy mit fog tudni elérni ott ahol van. Ez a tudás nem feltétlen tudatos, lehet tudatalatti is. 🤪 

Itt szokták megjegyezni, hogy valóságos képet alkot… De mindenki figyelmét felhívnám, hogy Géza is az addigi tapasztalatai alapján látja a világot, ahogy mindannyian. Következésképpen nem láthatja a valóságot. 

3. “Stagnálás vagy kiábrándulás szakasza” 

Géza már nem hisz a munkájában, az nem okoz neki örömet, már csak megszokásból csinálja. 

Egyre inkább elzárkózik a munkatársaktól, nem akar beszélgetni, innentől mint egy robot létezik. 

Szegény Géza! 

4. “Frusztráció szakasza” 

Géza egyre ingerlékenyebb, kevésbé bírja a stresszt, sokszor látszólag ok nélkül ingerült. 

Ilyenkor már azoknak is nehéz kitartania Géza mellett aki régebb óta ismeri, és közel áll hozzá. 

Mindenkit eltaszít magától. 

5. “Apátia vagy fásultság szakasza” 

Gézát már nem érdekli senki, nem törődik semmivel. Aki nem is gondolja hogy lehetne máshogy, az valahogy eltengődik a munkahelyén, és egyre rosszabb eredményeket ér el, aki tudja hogy máshova is mehet dolgozni, az gyakran munkahelyet vált, de ez többnyire nem hoz azonnali eredményt. Ebben a szakaszban egyszerűen megszűnik embernek lenni az ember. Már nincs jelen az ami azzá tenné. Nem élvezi az életét. Ebben a fázisban előfordul hogy az ember öngyilkos lesz. Gézát nem akarom megölni, úgyhogy ő most nem. Innentől egy gép, ami szép lassan tönkremegy. 

!!HACSAK!!  Nem kap segítséget…. 

Kiégés ellen

Szerencsére a kiégés bármely szakaszából el lehet jutni egy korábbiba is. Tehát ez nem egy egyirányú csúszda.  

Gézával is ez történt. Egyik kollégája felfigyelt rá, hogy egyre szomorúbb, már nem beszél senkivel, és láthatóan nem érzi jól magát.  

Ő nem intézte el ezt egy vállrándítással, hanem néha kicsit erőszakosan is de ott volt Gézával. Beszélt vele, megkérdezte mit csinál délután…  

Programokat szervezett vele, és keresett egy célt Gézának, ami motiválja.  

Ezek után Gézát mintha kicserélték volna.  

Ha a kiégés egy csúszda akkor ő elindult a lépcsőn felfelé. Ebben segített a kollégája.  

Az első lépések a legnehezebbek.  

Most kérek mindenkit, aki ismer olyat aki hasonló tünetekkel küzd, hogy figyeljen oda rá! Attól hogy nem szokott beszélgetni, lehet hogy nagy szüksége van rá…  

Nyiss a világ felé!  

Aki felismeri, hogy ő maga kiégett, mit is tehet?  

Mit tehetsz még, ha kiégtél?  

Első sorban tudd hogy van kiút!  

Sajnos rengetegen vannak akik már átélték, és szerencsére sokan azóta boldogan élnek.  

Ha a munkádból erednek a bajok, és lehetőséged van, megéri elgondolkodni, hogy nem akarsz-e máshol dolgozni, mást csinálni.  

A munkahelyi kiégés esete

Egy ötletet találsz a cikk végén, hogy mihez is kezdhetnél. 😉 

Nem mondom hogy minden esetben fogd meg magad és válts munkahelyet, az sem feltétlenül megoldás.  

Ha a magánéletedből származnak a problémák akkor egyáltalán nem tudok segíteni. Javasolhatom hogy beszélgess el ezekről a problémákról a környezetedben élőkkel, hátha ők tudnak segíteni, ha nem teljesen idegen tőled akkor szakember felkeresését is tudom javasolni.  

Még egy ok, hogy miért nem az emberek magánéletét, hanem a munkáját szokták emlegetni, hogy sokkal egyszerűbb így. A magánélet nagyon kényes, sokrétű téma és még annyira sem lehet általánosítani mint a munkában. 

>>Ha a munkádban égtél ki, itt lehet a megoldás számodra!<<

Gratulálok!  

Átverekedted magad ezen a cikken is!